Jak to z Wami jest? Czy zdarza się Wam być w sytuacji, w której nie chcecie już więcej klientów? Jeśli tak, to czy wtedy powstrzymujecie podejmowanie jakichkolwiek działań w internecie, żeby “przypadkiem” nie przyszli nowi klienci? W tym wpisie odpowiem na pytanie dlaczego takie podejście często jest błędne. Obsługuję teraz firmę, w której panuje dokładnie takie przekonanie, że skoro realizacje projektów są zaksięgowane już niemal do października przyszłego roku, lepiej nie mieć następnych klientów.
W grę nie wchodzi też skalowanie biznesu w taki sposób, aby obecnych klientów obsłużyć szybciej albo równolegle obsługiwać kolejnych. Przedsięwzięcie jest zupełnie rentowne i zrównoważone. Co w takiej firmie może mieć do roboty ktoś taki jak ja? Co się „robi”, gdy w firmie mamy względną płynność? Do zrobienia w takiej firmie jest szereg rzeczy na przykład sposób przechowywania, dystrybucji i archiwizacji dokumentów często bywa problemem, dajmy na to w firmach produkcyjnych. Dalej — wiele firm nie zastanawia się nad kopiami bezpieczeństwa kluczowych dla działania plików, a właśnie w takim czasie, kiedy działania firmy są względnie przewidywalne, bardzo warto wdrożyć odpowiednie procedury w tym zakresie. Jest jeszcze szereg rzeczy, który zależy od skali przedsięwzięcia i ilości pracowników, ot choćby odpowiednie procedury zabezpieczania komputerów. No dobrze, a co w internecie? Wizerunek w internecie się nie dewaluuje – podstawowym założeniem planowania działań w zakresie internetu powinno być założenie, że nic nie jest wieczne, a przyszłość, nie jest przewidywalna w 100%. W związku z tym, działania w zakresie poprawy komunikacji marki, udoskonalanie metod zbierania informacji o obecnych i potencjalnie przeszłych klientach oraz aktualizacja bieżąca posiadanych mediów to bardzo ważne czynniki. Dlaczego aktualizacja jest ważna? Aktualizacja tego, co już posiadamy, powinna być przeprowadzana regularnie lub regularnie większymi partiami (przy czym ten drugi wariant jest mniej pożądany). To, co uzbieraliśmy w swojej „historii firmy”, jest wartością odporną na upływający czas. Jeśli mamy pokaźną bazę zadowolonych klientów chwalmy się tym, jeśli zapomnieliśmy pozbierać opinie od zadowolonych klientów — zróbmy to! Utrzymywanie relacji (choćby przez mailingi), z obecnymi i przyszłymi klientami, to także niezwykle ważny element. Takie metody komunikacji również wymagają przemyślenia i wdrożenia. Dlatego, jeśli chciałbyś przemyśleć pozycję swojej firmy i poprawić jej ogólny wizerunek w internecie zapraszam